kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 17 Oktober 2008

keajaiban ALLAH.. (untuk belajar mencintai ALLAH)

seorang saudara perempuanku datang kepadaku, katanya, dia sering didatangi mimpi yang kadang-kadang baik, kadang-kadang buruk.katanya lagi, mimpi2 itu biasanya memberikan alamat kepadanya yang sering menjadi kenyataan dalam bentuk yang ditafsirnya..
Dia meminta pandangan ku tentang hal yang ajaib berlaku pada dirinya yang dia rasa sangat hairan dan takjub atas kebesaran ALLAH..

kataku kepadanya, bahawa Demi ALLAH yang Maha Kuasa lagi Bijaksana, tidaklah aku dijadikan ALLAH sebagai seorang peramal, tukang sihir maupun tukang tilik..
Aku tidak pernah mengandaikan mimpi2 sebagai sesuatu yang perlu aku ambil berat dan fikirkan keanehan dan keajaibannya meskipun banyak dari mimpiku adalah benar. MasyaALLAH.. SubhanaALLAH....

Bukanlah apa yang kita mimpi itu yang wajar untuk dikagumi dan difikirkan tetapi, adalah KEBESARAN ALLAH YANG MENJADIKAN MANUSIA DAPAT BERMIMPI ITULAH YANG SEBENARNYA PERKARA AJAIB SEBAGAI BUKTI KEBESARAN DAN KEAGUNGAN ALLAH yang wajib disyukuri.

maka, janganlah kita mencari-cari maupun memikirkan perkara-perkara ajaib lagi pelik lagi menakjubkan kerana semua itu boleh jadi datang dari ALLAH, boleh jadi juga datang dari Iblis dan syaitan dengan tujuan menyesatkan kita kerana ketaksuban dan keyakinan kita kepada perkara-perkara sebegini boleh saja menjadikan kita samada riyak, ujub yang menjurus kita kepada syirik dengan tidak kita sedari sehingga sia-sia segala amalan dan bakal dicampak ke neraka. Nauzubillah minzaliq.
Hendaklah kita sedar, kita bukan hidup di zaman Nabi Isa AS atau Nabi Musa AS di mana keajaiban2 dari mukjizat Nabi Isa AS & Nabi Musa AS dapat membuat umatnya beriman kepada ALLAH..
Cukuplah mukjizat yang didatangkan ALLAH kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW iaitu Al-Quran'ul Karim..

Cukup juga bagi kita memerhati sekeliling dan setiap benda kejadian ALLAH cipta untuk melihat kebesaran dan keagungan NYA hatta apa sekalipun bagi yang mau berfikir..
Ambil saja contoh benda yang kita pegang.. fikirkan dan selamilah tentang betapa ALLAH kurniakan nikmat ilham dan nikmat ciptaanNYA dari satu benda yang boleh dijadikan benda lain pula dan dari benda yang tidak berguna menjadi benda yang sangat berguna kepada manusia. Dari benda yang tidak berguna kepada seorang, menjadi benda yang sangat berguna kepada seorang yang lain. Begitu juga, lihat di bawah, di depan dan di atas kepala kita.
Dengan melihat awan, bulan, bintang, matahari juga antara cara mudah untuk melihat kebesaran Ilahi meskipun kita tidak menemukan keajaiban seperti bentuk2 tulisan ALLAH, Muhammad dan sebagainya atau melihat awan turun ke bumi dan sebagainya. Cukup bagi kita melihat dan merenung kejadian awan, bulan, bintang dan matahari itu sendiri yang mana tidak satupun antaranya mempunyai kuasa melainkan semua bukti atas kebesaran, kekuasaan dan keindahan ciptaan ALLAH semata-mata. Kalau ciptaanNYA saja sudah begitu menakjubkan, bagaimana ALLAH itu sendiri?!

Renungkanlah biar sekecil dan seremeh mana sekalipun makhluk di depan kita sambil kita jangan sekali-kali meninggalkan zikrullah dan solat agar tidak terpesong dan terpedaya oleh bisikan dan ajaran iblis & syaitan.

Begitulah cara kita merenung dan mengagungkan kebesaran dan kekuasaan ALLAH dalam proses awal untuk mencintaiNYA.
Tolong jangan sekali-kali merenung tanpa zikrullah kerana dikhuatiri masuk Iblis dan syaitan ke hati kita dengan menyesatkan akidah kita.

wallahu'alam bissawwab..

Tiada ulasan: