kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 31 Oktober 2008

kenali tipudaya Iblis & syaitan

sebenarnya banyak sangat yang boleh diceritakan... dan banyak yang boleh dibincangkan..
cuma, kali ini saya nak cerita sedikit saja.. selebihnya saudara-saudara dan para sahabat sekalian boleh jadikan kisah ini panjang jadi satu buku dengan mengaitkan kisah saya ini dengan diri dan persekitaran tuan-puan semua, asal saja mau berfikir dan memikir ..

begini, bismillah hirrahmaanirrahiim...
pada suatu malam, saya telah melewati waktu tidur saya, dah lebih tengahmalam...
namun saya masih belum dapat melelapkan mata, memikirkan tentang Tuhan Yang Maha Esa, meneliti kembali kata-kata, perlakuan dan perkara-perkara yang kulakukan pada siang tadi yang pasti banyak kesalahan dan menjadi kemurkaan ALLAH ...
Keadaan semakin gelisah dengan tangisan yang tak dapat ditahan hingga sebutan2 zikir yang biasanya dapat melelapkan mata tak juga dapat membantu saya untuk berdiam, malah semakin menjadi-jadi tangisku...
maka, tiba-tiba saja saya tersentak dan tersedar bahawa saya sebenarnya telah dipermain dan dibuai oleh iblis dan syaitan untuk menjadikan saya terus leka agar saya tidak dapat bangun jam 3 pagi nanti yang mana pasti saya mengantuk atau tidak terjaga pun akibat lambat tidur..
Rupanya dah selalu saya terpedaya... Pasti mereka sangat seronok dapat menipu seorang hambaALLAH yang lemah lagi bodoh..
Barulah kutahu tipudaya iblis dan syaitan ini bukan hanya bisikan-bisikan berbuat jahat semata-mata, bahkan juga bisikan-bisikan berupa kebaikan yang melalaikan bagi menghalang ibadat ketaatan kita kepada ALLAH

begitulah, seperti juga contoh lain, bilamana kita sering memikirkan nasib ramai golongan kurang bernasib baik, yang hidup dhaif lagi fakir sehingga kita terpanggil untuk menghulurkan bantuan sebanyak yang kita terdaya. Maka, kitapun puas dan seronok kerana telah berbuat amal sedekah yang pasti mendapat ganjaran pahala dari ALLAH..

Walhal, kita lupa dan lalai (atas tipudaya iblis dan syaitan juga) bahawa ada yang lebih dahulu layak dan wajib diutamakan iaitu ahli keluarga kita, pekerja kita, sahabat-sahabat kita, jiran2 kita yang juga hidup kais pagi makan pagi, dan kadangkala tak dapat kais apa-apa pun hanya kerana kita tidak pernah bertanya khabar dan keperluan mereka.. Bukankah mereka ini lebih dahulu wajib diutamakan?!!

apakah ALLAH redha dengan perlakuan kita ini?
apakah kita tidak memikir kenapa hidup dan hati kita masih belum tenang, masih tidak dekat dengan ALLAH, meski kita telah lakukan banyak amal soleh dan kebajikan?
carilah jawapan dari diri dan hati anda sendiri..

Marilah kita sama-sama berdoa ke hadrat ALLAH tabaraka wa ta'ala agar kita sentiasa dapat mengenal tipudaya iblis dan syaitan agar tidak tergolong dari orang-orang yang rugi.

Tiada ulasan: