kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 14 November 2008

percaya...

bismillahirrahmaannirrahiim... selawat dan salam buat Rasulullah SAW, keluarga baginda dan para sahabat....

bila saya sebutkan tentang melihat kalimah Alif Lam Lam Ha yang tertera di langit, pelbagai reaksi saya terima.. semestilah ada percaya dan sebaliknya..
buat keluarga dan rakan-rakan yang kenal saya, mereka percaya tanpa persoalan, tidak menanyakan apapun melainkan ucap syukur ke hadrat ALLAH atas kebesaranNYA yang ditunjukkan.. kenapa? kerana mereka kenal saya dan tau tentang saya.. (mereka juga membaca blog saya ini).
kepada yang tidak mengenali saya, reaksi diberikan terbahagi tiga, percaya, separuh percaya, dan menghukum dusta..hal ini biasa, ini lumrah sikap manusia samada berilmu atau tidak, kecuali kepada yang melihat dengan mata-hati, mereka bijak menilai sendiri...
maka, bagaimana pula jika saya punya bukti nyata, seperti rakaman? apakah peratus percaya saudara2 akan berubah meskipun tidak menjamin kesemua orang akan percaya..
kepada yang biasa membaca tulisan dan bahas2 saya di lain2 blog/forum, mungkin memberikan kesan atau tanggapan berbeza dari positif kepada negatif setelah saya ceritakan hal ini.. Ini memberikan penafsiran kepada saya bahawa hati saudara2 yang berfikiran begini hanya menerima kata-kata saya selama ini ikut logik akal semata-mata dalam menjalankan ketaatan kepada ALLAH.. kerana bagi yang benar-benar tau tentang kebesaran ALLAH, maka akan mengatakan ALLAH bisa lakukan apa saja sekehendakNYA.

mari kita sama-sama memikirkan persoalan saya berikut:-
1. sekiranya yang berkata itu seorang yang terkenal alim lagi warak dan tanpa bukti, apakah agaknya penilaian kita..
2. sekiranya yang berkata itu seorang jahil berserta bukti, apakah pula penilaian kita...
3. sekiranya yang berkata itu seorang yang kafir dan tanpa bukti, apakah pula penilaian kita...
pada zaman sebelum ada media cetak, katalah zaman ratusan tahun dahulu, bagaimana kepercayaan tanpa bukti dan tanpa saksi dapat dilakukan?!
maka, atas sebab2 tersebut di atas, bukan masalah bagi saya bila saudara2 tidak percaya atau percaya, ia tidak mendatang apa2 kebaikan buat saya..
kerana pada saya, saya hanya ingin berkongsi satu dari kebesaran ALLAH yang ALLAH tunjukkan kepada saya.
Kisah melihat kalimah ALLAH di langit atau mana2 makhluk ciptaanNYA telah biasa kita dengar dan lihat bukti2 melalui gambar2 yang dirakam, maka kerana itu saya berani menceritakannya.. Sekiranya saya datangkan dengan bukti, maka ada yang menjadi taksub dan takjub kepada saya.. ini boleh membawa kepada syirik dan saya sudah tentu menerima azab yang berat dari ALLAH.. dan, apabila dusta saya sembahkan, saya juga diazab ALLAH dengan seberat-berat azab..
Adik saya menyimpan sebiji biji tamar yang saya bawa dari Madinah yang tertulis kalimah Alif Lam Lam Ha juga... maukah bukti agar saudara percaya?! TIDAK!!! Maaflah, tidak buat masa sekarang...
Malahan, sekiranya saya mahu, tentu saja saya boleh berikan cerita yang lebih aneh lagi ajaib yang ALLAH datangkan kepada saya dengan yang berbukti...
tapi, jika saya lakukan itu, maknanya saya telah khianat kepada amanah ALLAH..

Tujuan saya berceritakan hal2 yang bukan lagi aneh ini adalah saya ingin mengajak semua orang untuk berfikir tentang apakah sebenarnya amanat yang disampaikan oleh ALLAH kepada orang yang melihat kebesaranNYA dan apakah yang wajib disampaikannya kepada orang2 yang mendengar/dikhabarkan hal ini.. yakni hendaklah melihat dengan mata hati...

wallahualam..

Tiada ulasan: