kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Rabu, 26 November 2008

khianat..

Bismillahirrahmaannirrahiim.... Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda... (baca lah salawat nyer... )

bila kita sebut khianat, biasanya dalam keadaan marah dan sakit hati...
tapi, itu bila orang khianat pada kita... mestilah marah ye tak!?

namun, pernahkah kita terfikir, dalam sehari berapa kali kita dah khianat pada TUAN kita?!

1. ALLAH perintah kita solat, kita lambat2kan... kut solat pun fikiran menerawang pada hal2 duniawi.. paling teruk, kita abaikan... ala.. lambat lagi nak mati, nanti boleh taubat.. kan ke Tuhan tu Maha Pengasih lagi Maha Pengampun... camtu lah jawabnya, ye tak?!

2. ALLAH suruh kita menjaga lidah.. tapi, kita sesedap rasa je nak cakap apa saja tak peduli orang sakit hati ke.. marah ke.. ALLAH redha ke... memanglah antaranya macam nak mengajar, tapi ajaran salah lah pulak.. kadang-kadang dah jadi macam mak ketam ajar anak berjalan betul, atau macam ayam mengajar itik berenang...

3. ALLAH suruh kita jaga amanah.. contoh mudah, jaga orang tua.. bagi dia senang hati, bukan balik bawak masalah diri... bagi dia rezeki, bukan mintak dari dia rezeki..

4. ALLAH suruh kita bekerja.. contohnya, janganlah datang kerja lambat balik awal .. kut2 datang pun, kerja tak dibuat... kalau dah terambil tu, ganti balik... jangan buat tak nampak pulak..

5. ALLAH suruh kita cari rezeki halal.. tapi kita carik rezeki dari skim cepat kaya.. potong rezeki orang dengan bagi "hadiah" ... bukan tak tau hukum, tapi harap redha ALLAH.. Maha Pengampun...

6. ALLAH suruh kita tutup aurat... sebabnya, untuk jaga maruah dan keselamatan diri jugalah.. tapi, kita rasa tak selesa.. belum masa...

7. ALLAH suruh kita belajar... tapi, kita lebih suka mengajar sampai jadi kurang ajar.. walhal, ilmu tu banyak lagi yang belum belajar, belum faham.. maka, jadilah kita macam keldai yang rasa dirinya sudah berilmu hanya kerana dia tiap hari dan waktu memikul kitab-kitab segunung..

8. Lain-lain hal... LU PIKIR LAH SENDIRI... WA MANYAK KERJA NAK BUAT NIH... nak buat list, takkan habih satu hari....

ni semua, contoh2 khianat kepada ALLAH swt ...
Mentang-mentanglah ALLAH itu Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pengampun, kita ni suka saja ambil ringan dan ambil mudah dan tak ambil kisah..
kalau ditakdirkan kita mati sebelum bertaubat?! bukankah mati tidak pernah kenal masa, tempat dan usia?!!!
dan... kebiasaannya orang yang menangguhkan taubat selalunya takkan bertaubat hingga maut menjemput, bahkan semakin jauh sesat jalan... fikirkan lah..

wallahualam...

Tiada ulasan: