kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Isnin, 28 Disember 2009

moral dan agama...

Soal moral dan agama adalah perkara yang sangat senang dilafazkan tetapi perlaksanaan adalah bertentangan sama sekali di kalangan sebahagian antara mereka ini. Hal ini sangat menyedihkan saya terutama kebanyakan melibatkan kaum hawa dan hampir seusia saya..

Suami saya amat bimbang kerana ia bagaikan virus yang menular di kalangan isteri yang bekerja. Nauzubillah minzaliq..

Saya tidak tau apakah hal ini terjadi runtunan dari hawa nafsu yang tidak terkawal ataukah ia sebagai lambang kehebatan seorang wanita yang meningkat/melampaui usia 40.. ataukah dugaan bekerja yang terdedah dan percampuran pergaulan di antara lelaki-wanita begitu sangat mencabar ?!

Perkara yang ingin saya sampaikan kali ini berkait dengan salah satu antara kisah yang terjadi. Ia suatu kes yang diceritakan kepada saya oleh tuan punya badan seorang saudara wanita ini beberapa waktu yang lalu.

Wanita ini saya gelarkan A sahaja. Punya anak yang remaja hasil perkahwinan dengan B. Suatu hari, si A terkantoi bila suaminya B terbaca SMS cinta dari kekasih hatinya si C.

Akibat terlalu marah, maka si B menjatuhkan talak ke atas A melalui suatu SMS yang dikirim kepada A. Maka, tanpa merujuk kepada mana-mana pihak, si A yang menganggap talak telah jatuh dan habis edah, lari ke sempadan Thai dan berkahwin dengan C yang telah punya seorang isteri dan anak.

Kemudian, apabila B membawa kes ini ke mahkamah, pihak mahkamah memutuskan talak tidak jatuh kerana jatuhnya talak mestilah dengan lafaz dan saksi.

Hal ini menjadi lebih rumit bilamana si B dengan marah mengatakan kepada si C , "... kalau dah nak sangat kat bini aku, amiklah aku lepaskan dia.. Maka, kata-kata ini dianggap oleh si B yang talak telah jatuh, tetapi tidak dilaporkan.

Apabila mahkamah memutuskan bahawa keduanya masih sah suami-isteri, si A kembali kepada si B dan menjalani kehidupan rumahtangga seperti biasa manakala, si A masih juga berkunjung ke rumah si B dan melaksanakan kehidupan sebagai seorang isteri .

MasyaALLAH.... saya mengharapkan saudara saya ini mendapat jalan penyelesaian yang baik buat semua pihak hendaknya.. semoga kisah ini menjadi iktibar buat kita semua. Seharusnya, setiap permasalahan yang berlaku yang melibatkan soal hukum agama hendaklah dirujuk di jabatan agama negeri terlebih dahulu dengan tidak bertindak atas pemikiran sendiri kerana akibatnya amat berat baik di dunia maupun di akhirat nanti.
Mohonlah kepada ALLAH keselamatan buat kita di dunia dan di akhirat.


Al-Quran > Surah Al- Baqarah> Ayat 235
Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami dan masih dalam idah) atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau mengingati) mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah yang ditetapkan itu dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya, dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.


Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 24
Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina. Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah dia menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka mas kahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah) dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu (suami isteri), sesudah ditetapkan mas kahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Tiada ulasan: