kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Khamis, 24 Disember 2009

melatah,amarah dan kasih sayang

bismillahhirrahmaanirrahiim...

segala selawat dan salam buat Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda..

moga tidak selamanya, semoga mereka dapat kembali dengan sebenar-benarnya dengan taufik dan hidayah dari ALLAH SWT selepas membaca artikel saya ini dengan amarah yang membara kerana terlalu ikut kata hati dan berburuk sangka atas tindakan mak, ayah dan adik2 mereka ini... amiiinn.... ya rabbal alamiin... , maaf puan dan anak2, menyerang saya di blog hanya membuka aib kalian masing2 kerana sebaiknya diam dan berfikirlah dengan tenang dan berbincang dengan baik dengan ahli keluarga anda lebih baik dari menyerang blog saya yang hanya mewakili satu-dua ahli keluarga mereka.

namun, setulusnya saya telah membuat kesalahan di sini juga. Saya mohon maaf dan ampun kerana tidak melakukannya dengan cara lebih berhemah dan lebih lunak. Saya memang dikenali dengan seorang yang laser dan sangat lurus dalam berkata-kata ( seperti juga almarhum ayah saya).

berikut, ada pesanan dari salah seorang adik perempuan puan yang berkenaan yang saya terima melalui SMS pagi ini..

Surah Al-Nahl: Ayat 111
(Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka itu pada hari kiamat), hari tiap-tiap diri datang membela dirinya semata-mata, dan tiap-tiap diri disempurnakan balasan apa yang ia telah kerjakan (sama ada baik atau jahat), sedang mereka tidak akan dianiaya sedikit pun.

Surah Al-Nahl: Ayat 119
Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu terhadap orang-orang yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilan, kemudian mereka bertaubat sesudah itu serta memperbaiki amalannya, sesungguhnya Tuhanmu sesudah (mereka bertaubat) itu, adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Bahawa, tidak ada dosa yang tidak diampuni ALLAH biar sebesar gunung atau sebesar bumi apabila kita bertaubat darinya dengan sebenar-benar penyesalan. (melainkan syirik kepada ALLAH). Maka tiada satu makhluk pun yang layak untuk menghina sesiapa pun antara makhluk lain kerana tiada siapa antara kita yang tahu akan kesudahan hayat kita nanti..

Daripada Anas bin Malik R.A berkata : Aku mendengar Rassulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya Allah berfirman (maksud) : Wahai anak Adam! Apabila engkau memohon dan mengharapkan pertolonganKu maka Aku akan mengampunimu dan Aku tidak menganggap bahawa ia suatu yang bebanan. Wahai anak Adam! Sekalipun dosa kamu seperti awan meliputi langit kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampuninya. Wahai anak Adam! Jika kamu menemuiku(selepas mati) dengan kesalahan sebesar bumi, kemudiannya kamu menemuiKu dalam keadaan tidak syirik kepadaKu dengan sesuatu nescaya Aku akan datang kepadamu dengan pengampunan terhadap dosa sebesar bumi itu.
- Riwayat imam Tarmizi


bahkan, kita tidak boleh sama sekali berputus asa dari mengharap rahmat dan ampunan dariNYA.. USAHLAH CAKAP DIRI SEBAGAI BAKAL AHLI NERAKA kekal di dalamnya.. SEDANGKAN ALLAH ITU MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENGAMPUN.. seorang yang telah menyesal dari perbuatan salahnya adalah jauh lebih mulia dari seorang yang mendabik dada kerana percaya dikasihi Tuhannya.. (orang yang berputusa asa dan orang yang ujub itu kedua-duanya dilaknat ALLAH )

dan usahlah berburuk sangka... ia membawa padah yang syaitan gemari.

semoga, atas kemarahan dan sikap terburu-buru kalian terhadap artikel saya akan membuatkan kalian faham tujuan ia ditulis yang Demi ALLAH, DIA yang dapat berbuat apa saja atas kita semua, saya tidak sesekali ingin mengaibkan mana-mana pihak.
Kadangkala, bila kita pasang alarm clock yang enak bunyinya tidak dapat membantu utk kita bangunkan orang, kita akan guna suara yang dibenci dan sangat membingitkan telinga untuk membangkitkan mereka yang sedang tidur dan terlepas waktu yang tidak menanti barang sesaatpun.

ia dilakukan kerana kasih sayang dan perihatin yang tinggi yang tidak disenangi kerana gangguan namun semoga berkesan agar waktu yang ditunggu, masa yang tidak menanti itu dapat dimanfaat sepenuhnya. ini kerana ajal tidak pernah menanti waktu kita akan bersedia.. fahamkan? namun, alhamdulillah, bila usaha ke arah itu telah ada, ia sesuatu yang sangat baik dan semoga mendapat keberkatan dari ALLAH SWT.

wallahualam..

Tiada ulasan: