kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 23 Oktober 2009

mak... [bhgn 5]

pak imam datang dan solat jenazah dilakukan lebih kurang jam 11:30 pagi. Ruang serambi rumah penuh sesak dengan jemaah sehingga tidak dapat memuatkan jemaah yang melebihi 40 orang. Sesekali terdengar suara Pak Imam tersekat-sekat dan terhenti-henti menahan sebak. Mungkin beliau sangat sedih kerana mak merupakan sahabat dan ajk masjid yang sama-sama berusaha untuk menjaga kepentingan orang kampung sejak puluhan tahun lamanya. Selesai solat, abang Zaman diminta untuk membacakan doa. Kami yang khusyuk juga turut menitis airmata kerana terharu dan pilu.

Ketika dalam perjalanan ke tanah perkuburan, aku bertemu Pak Tua sekeluarga yang baru tiba dari Kuala Pilah di simpang rumah kami. Mereka adalah keluarga angkat ayah dari sewaktu masih bujang lagi. Moga persaudaraan dengan mereka dan semua ahli keluarga yang bersaudara dengan mak dan ayah akan berterusan hingga anak cucu kami.. amiiin...

cukuplah setakat ini saja kisah ini. cuma, mak selamat dikebumikan setengah jam sebelum jemaah bersiap untuk ke masjid untuk solat jumaat. kira-kira jam 12:30 tengahari selesai talkin dan pulang ke haluan masing-masing.

tujuan saya menulis adalah agar dapat diambil iktibar dari segala yang tidak baik dan mengambil contoh akan segala kebaikan yang telah mak sumbangkan ketika hayatnya.

perkara terbaik yang apabila kita telah melakukan segala yang kita termampu untuk melaksanakan tanggungjawab kita di dunia ini dengan sepenuh hati dan untuk kepuasan diri sendiri, bukan disebabkan kerana inginkan pujian atau habuan dari sesiapa.

Ada sesetengah dari kita meremehkan perkara fardhu kifayah dan melepaskan tanggungjawab yang ada kepada pihak yang sudi dan sanggup memikulnya. Walhal, terlalu banyak janji ALLAH akan nikmat yang telah disediakanNYA untuk kita yang dapat kita rebutkan demi mendapatkan keredhaan dan kasihsayang dariNYA dan daripada sekelian makhluk yang mencintaiNYA..

sekian. wallahualam..

al-fatihah buat mak dan ayah...

Tiada ulasan: