kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Rabu, 21 Oktober 2009

mak... [bhgn 2]

orang dah semakin ramai berziarah... terdengar suara-suara bertingkah membaca surah yaasin..
aku bangun dari duduk dan keluar melihat tetamu yang datang.. bersalaman dan berpelukan dengan mereka sehingga aku punya kekuatan untuk mendatangi mak dan mencium wajahnya yang tenang seakan sedang bermimpi indah..

turun ke dapur dan melihat jiran-jiran keluar masuk pintu dapur.
aku berbincang dengan kakak dan adik-adikku apa yang patut kami lakukan seterusnya.
abangku datang memberitahu dia akan uruskan urusan pengkebumian dan kami kena uruskan jenazah untuk dimandi. Hal ini nampaknya menjadi hal yang paling rumit buat kami dan jiran-jiran yang ada. Siapa yang perlu dicari untuk menjadi ketua pengurus jenazah?! siapa yang tau?!
kami mula bertanya sana-sini siapa yang hendak diminta tolong.. Ini kerana biasanya di kampung kami maklah ketua pengurus jenazah dan pembantunya samasekali hanya bercakap saja tanpa tau melakukan apa-apa. Setelah berbincang, kami ambil keputusan meminta bantuan isteri imam kampung yang sering membantu mak mengurus jenazah dan juga seorang saudara perempuan yang kami tau selalu bersemangat mengikut mak bilamana ada kematian.

aku masuk kembali ke bilik dan menelefon adik di mekah. tak jadi... aku SMS sajalah kerana aku tau pasti dia sedang tidur pada waktu ini. aku kembali turun ke dapur. Kakcik, saudara perempuan yang sedang belajar mengurus jenazah tiba dan kami mula sibuk untuk menyiapkan persiapan yang perlu sebelum pengurus jenazah tiba. Maka mulalah sibuk ke sana kemari untuk mencari barang-barang yang diperlukan. Persiapan berkapan tidak menjadi masalah kerana diperoleh dari pihak masjid.

aku masuk kembali ke bilik untuk mengambil barang dan dapati terdapat 5 missed called dari adik di mekah. aku menelefon dia dan menceritakan hal yang terjadi. rupanya dia juga seperti kami yang tidak dapat melelapkan mata. aku diajar beberapa doa (selawat) yang perlu dibaca
sewaktu akan mengapan mak nanti. katanya dia akan melakukan solat ghaib di masjidilharam.
adik, sayang kamu tak sempat bertemu mak yang sangat teringin jumpa kamu...

abang zaman, anak angkat ayah masih dalam perjalanan. tadi katanya baru sampai kuala pilah. cepatlah abang.... mereka dah bising nak bukak mulut mak untuk keluarkan gigi palsu mak!!
syukurlah mereka ikut nasihat abang dan pak imam agar tidak melakukan hal itu.

Jam telah menunjuk 10:00 pagi. rumah semakin ramai dan makin sesak dengan orangramai sehingga nak berjalan pun terpaksa melangkah dan berlanggar satu sama lain. di halaman rumah sudah terlalu ramai laksana kenduri kawin pulak, cuma suasana sangat muram. kelihatan abang dan orang-orang kampung sedang menyiapkan usung. tadi pagi mereka tanyakan aku samada mau diusung ke tanah perkuburan atau guna kereta jenazah saja. Memandangkan tanah perkuburan terlalu dekat dengan rumah, aku meminta untuk diusung saja, sama seperti ayah dulu.

isteri imam telah lama sampai dan persiapan telah lama tersedia. kami adik beradik mengambil
keputusan untuk bersama-sama memandi dan mengapankan mak dengan bantuan dan tunjuk ajar isteri imam.

bersambung...

2 ulasan:

G-Lee berkata...

Assalam,, itulah baiknya ada anak2 perempuan yang ramai untuk memandikan janazah ibu tersayang walaupun ada orang yang pakar meminpin..Wasalam

shameel Iskandar berkata...

Btul tu G-Lee. Tp tak mnjdi kesalahan nadainya ank lelkai memnadikan jenazah ibunya dan anak perempuan memnadikan jenazah bapanya. rasanya Ustz Hassan Din ada menjelaskan ttg hal ini