kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Khamis, 26 November 2009

sedih tak bersebab..? Qurban dan Pengorbanan?! hati yang hampir mati?!

bismillah hirrahman nirrahim...
selawat dan salam buat Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda..

hari ini saya sangat sayu.. terlalu mudah airmata mengalir.. entahlah kenapa...
tadi malam saya layan anak2 saya menonton godzilla.. saya tidur agak lewat.. dan terjaga semula jam 4:30pagi.. tapi tertidur kembali selepas melayan aryna yang datang mencari ubat aerochamber dengan inhaler asthmanya.
airmata saya menitik saat terdengar azan subuh berkumandang dari masjid taman Panchor Jaya di belakang rumah. Ya ALLAH, terlepas qiamuallail lagi.... apakah dosa2ku belum terampun olehMU sehingga aku telah beberapa hari terlepas qiamullail?! subhanallah....
saya bangun utk mandi, solat subuh dan menyambung menyiapkan barang2 utk balik kampung petang nanti selain menyiapkan minuman utk anak2 saya.
Meninggalkan wang gaji saya kepada suami yang demam untuk membayar hutang piutang, saya terus ke pejabat..
Hati sayu lagi tanpa sebab rasa nak menangis dan meraung sepuas-puasnya. Lagu lawak mat salleh dari Salleh Yaakob pagi ni langsung tak dapat menghiburkan hati saya.. tapi segala kenangan sewaktu di hajar aswad, keindahan ciptaan ALLAH saat di tanah suci sebagai tanda cinta ALLAH kepada makhlukNYA, menimbulkan rasa malu yang teramat sangat di hati.. betapa aku ini tidak tau bersyukur!!! betapa ALLAH berikan segala yang aku inginkan, tapi aku masih belum dapat melaksanakan tugasan sebagai hambaNYA... malu yang sangat menebal buat
aku tidak menentu... saat ini ingin sujud padaMU Tuhan... memohon maghfirahMU ...

sampai di pejabat, aku baca email dikirim en.Hizamri yang rajin mengirim email peringatan bagi yang lupa.. kali ini kisah tentang anak yang ditinggalkan di anjung sebuah rumah.. antaranya, " Lebih menyayat hati, bayi yang baru dilahirkan itu ditemui dalam keadaan menggigil dan kebiruan akibat kesejukan serta dibaluti dengan sehelai kain batik basah.....Apabila saya mengangkat bayi berkenaan, saya dapati tali pusatnya masih belum dipotong manakala urinya terjatuh."
airmata saya tidak dapat ditahan lagi..

teringat saya kepada suatu kisah melodrama yang panjang ini:-

saudara2ku yang masih alpa kerana dilahirkan punya mak dan ayah yang mengisi zahir dan batin mereka dengan kesempurnaan namun tidak mau berterimakasih dan bersyukur sebaliknya masih mau mengatakan, "sampai mak mati, aku masih sakit hati dengannya.. tapi aku dah maafkan mak!!" dan orang yang berkata ini adalah seorang isteri yang mencurangi bekas suaminya yang mana anak2nya sekarang menentang kebanyakan tindak-tanduknya. Subhanallah!!! mana mak dan ayah bukan saja sangat berpegang teguh pada ajaran agama, malahan melarang perkara2 yang mungkar inikan dosa besar!!
dan, seorang lagi saudara lelaki yang tiba2 berkata, "iya.. aku jugak telah maafkan mak dan ayah. walaupun ayah pernah kejar aku dengan parang, belasah aku dengan teruk, tapi aku dah maafkan ayah! kita adik beradik jangan ikut cara mak dan ayah ajar anak2.. kita kena ikut cara kita asuh anak2!"
masyaALLAH.... adakah ini benar2 anak2 yang derhaka?!
aku sudah tidak tahan lagi... sememangnya aku sentiasa pertahankan mak dan ayahku hingga ke akhir hayatku! pantang aku mereka dihina apatah lagi keluar dari mulut kakak dan abangku yang tak pernah ambil tahu tentang mak,ayah dan kami adik-adik mereka!!!
adik perempuan bongsu yang korbankan remajanya utk jaga mak dan ayah yang lumpuh, tiba2 menjerit bagai histeria "sudah-sudah..!!! jika nak hina kami adik2, silakan.. jangan fitnah mak dan ayah yang dah pergi.."

aku serta-merta mendakap adikku, dan membela " mak dan ayah dah selamat.. tengoklah cara mereka tinggalkan kita, hingga saat akhir lidah dan hati mereka hanya ada ALLAH, hingga Tuhan perlihatkan pada kita supaya kita bertaubat dan bersyukur! bagaimana kita mati nanti, kita belum tau! nak fitnah kami tak apa, mak dan ayah dah banyak berkorban buat kita semua. kalau tak nak peduli mereka dan kitaorang, jangan hina dan fitnah mak dan ayah lagi! mak pun semalam dah cakap, satu sen pun hartanya tak redha buat kakak!"
mak dan ayah tak ajar kakak berzinah! rumahtangga kakak porak-peranda bukan salah mak dan ayah! mak dan ayah dah banyak makan hati layan kerenah kaklong. satu pun usaha dan pengorbanan mak dan ayah utk tolong selesaikan masalah kakak, kakak tak nampak!
mak dan ayah jugak tak pernah ajar abang ambil dadah! mak dan ayah jugak dah banyak keluar airmata dan harta untuk kembalikan abang ke jalan yg lurus!
kalau mak dan ayah bersalah, tak pandai didik anak2, kenapa kakak dengan abang saja yang hidup punah ranah?! kenapa tak sebilangan besar dari kita?!
adik2 lelaki aku dah mula berang.. salah seorang bangun dan mundar-mandir sambil menggenggam tangan. Yang lain2 diam menahan perasaan marah yang amat sangat..

namun, peringatan yang diberi tak pernah didengar.. mata dan hati mereka berdua telah tertutup sepenuhnya... (moga tidak akan berlarutan tertutup buat mereka)

setelah mencela mak dan ayah sendiri, harta mak dan ayah pula jadi rebutan mereka.

esok dah raya qurban..
tapi anak2 yang tidak pernah berkorban untuk mak dan ayah ini tiba2 mengambil harta mak dan ayah untuk menafikan hak kami adik2 yang sentiasa mengalah ini.
sebelum mak meninggal dunia, dia minta adik lelaki yang diberi amanah atas tanah arwah ayah utk uruskan wang pampasan tanah yang dibayar kerajaan untuk buat qurban.
dan sekarang... mereka tanpa berbincang dengan kami yang bodoh ni, buat keputusan menguruskan qurban untuk mak (tidak berserta ayah) di masjid India dan wang selebihnya mereka nak guna untuk kekah anak2 mereka..
masyaALLAH... adik bongsu sudah marah. dia memang seorang yang berdarah panas. tambahan banyak urusan kami sekelurga dia yang bongsu telah lama mengambil tempat sebagai seorang abang yang tua. jika nak marah mak dan ayah, dia lebih layak lagi kerana pada umur 9 tahun mak dan ayah telah menghantarnya ke asrama.

yang hairannya, sedangkan sewaktu hayat mak, maklah yang menguruskan qurban di kampung kami. hatta bekas majikan saya buat qurban tiap tahun mak yang uruskan. kenapa qurban utk mak dan ayah perlu diurus orang lain pula? siapa mereka ini?
kenapa jadi begini perilaku saudara2ku yang bertiga ini?! inilah akibatnya bila tak ambil tahu urusan mak dan keluarga, sehingga buta dari segalanya..

adik bongsu mewakili 5 saudara yang lain, tegas meminta qurban dibuat di kampung sendiri. Tujuan agar dapat mengeratkan silaturrahim antara keluarga kami dan sahabat2mak dan ayah yang ramai itu. Selain itu, urusan dapat dipastikan dijalankan dengan amanah. bukankah menyambung silaturrahim ibubapa kita dengan sahabat2 mereka itu dituntut dalam Islam?!

aku hairan dengan manusia yang cinta pada dunia dan harta. hanya wang dan harta yang terbentang di depan mata, sedangkan tak seorang dari mereka bertanya tentang membina batu nisan buat mak! belum tentu mau tahlil dan baca yaasin buat mereka.. inilah beda pengorbanan ibu bapa dan anak2...
subhanallah....!!!!

berikut sedikit yang saya ambil dari kitab Tanbihul Ghafilin..

Seorang datang kepada Rasulullah s.a.w. dan berkata: "Ya Rasulullah, ibuku kini mengigau ditempatku, maka sayalah yang memberi makan minum dengan tanganku juga mewudhu'kannya, dan mengangkat diatas bahuku, apakah yang demikian itu bererti aku telah membalas jasanya?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Belum, belum satupun dari jasa-jasanya dari jasa-jasanya (satu peratus) tetapi engkau telah berbuat baik dan Allah s.w.t. akan memberi pahala kepadamu yang besar dan banyak terhadap amalanmu yang sedikit."

Hisyam bin Urwah dari ayahnya dari neneknya berkata: "Terulis didalam hikmat: "Terkutuk orang yang mengutuk ayahnya, terkutuk orang yang mengutuk ibunya, mal'un (terkutuk) siapa yang merintangi agama Allah s.w.t., terkutuk siapa yang menyesatkan orang buta dari jalanan, terkutuk siapa yang menyembelih menyebut nama selain nama Allah s.w.t., terkutuk siapa yang merosak tanda-tanda dijalan bumi ini atau batas-batas tanah."

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya sebesar-besar dosa ialah memaki ayah ibunya." Ketika ditanya: "Bagaimanakah seorang memaki ayah ibunya?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Memaki ayah lain orang lalu dibalas maki ayahnya atau memaki ibunya, maka dibalas dimaki ibunya."

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: " Jangan memutus hubungan pada orang yang dahulu kawan baik pada orang tuamu, nescaya akan padam nur cahayamu." Seorang dari suku Bani Saliman datang kepada Rasulullah s.a.w. dan bertanya: "Kedua orang tuaku telah mati, apakah ada jalan untuk berbakti pada keduanya sesudah mati itu?" Jawab Nabi muhammad s.a.w.: "Ya, membaca istighfar untuk keduanya dan melaksanakan wasiat keduanya dan menghormati sahabat-sahabat keduanya dan menghubungi keluarga dari keduanya."

wallahualam bissawab...

Tiada ulasan: