kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Sabtu, 7 November 2009

kenali dunia tasawuf dan sufi..

bismillahirrahmannirrohiim....
selawat dan salam buat Nabi Junjungan kita Rasulullah SAW, keluarga dan para sahabat baginda..

kepada yang ingin memula mengenal dunia tasawuf dan memahami jalan ahli sufi yang sering disalahmengertikan segilintir masyarakat yang tidak pernah mempelajari atau yang belajar tetapi tidak dapat memahaminya, saya sarankan memahami dahulu tentang hati.. pembersihan hati, jiwa yang kotor, hati yang diselaputi sifat2 mazmumah umpama cermin yang dikotori habuk atau kotoran yang perlu dibersihkan.. maka, jalan tasawuf adalah terbaik untuk menyucikannya..

ada juga beberapa sahabat, saudara bahkan pembaca2 artikel saya yang sememangnya tak ramai ini bertanya kepada saya terutama melalui email dan sebagainya, mengatakan mereka belajar tabligh, tareqat, tasawuf, malahan ada yang mengikuti suluk namun masih belum dapat khusyuk dalam solat, masih belum dapat menjernihkan jiwa dan masih belum dapat tenang.
maka, kebanyakan mereka berputus asa dan meninggalkan amalan dan kepercayaan kepada ajaran2 tabligh, tareqat dan sebagainya.
Hal ini pada saya merupakan kesilapan dalam memahami dan menghayati perkara yang disampaikan kerana pada saya, selagi ajaran2 tersebut berada di landasan yang bersumber dari Al-Quran dan Hadith, InsyaALLAH.. kita pasti dapat sampai kepada ALLAH Azzawajalla..

perkara utama adalah menyelami dahulu tiap pokok permaslahatan yang dibicarakan..adakala kita terlalu ghairah untuk belajar banyak perkara dalam satu hal dan gagal memahami dalam satu masa..
walhal, pada saya yang paling utama dititikberatkan dahulu adalah soal hati dan rasa malu kepada diri sendiri dan kepada ALLAH yang menciptakan kita sempurna dan berakal. Ini rahsia sebenar untuk dapat kenali diri hingga sampai kepada ALLAH SWT sehingga solat akan terasa sangat dirindui, zikrullah tidak dapat lenyap dari minda dan lidah (meski sedang memikir dan berkata hal lain), dan mencintai ALLAH dari segenap penjuru hati dan akal sehingga tidak ada perkara yang dapat menarik fikiran dan hati dari mengingatiNYA melainkan manusia ini sentiasa dibolak-balikkan hatinya oleh kebesaran dan kehendak ALLAH SWT..
mari kita tanyakan diri, kenapa doa orang-orang yang bertaqwa adalah mudah dan cepat dimakbul ALLAH, sedangkan kita tidak?! walhal doa yang sama, amalan juga sama (adakala lebih lagi), tapi hasil tidak sama. kenapa?
itu kerana hati! bagaimana keadaan hati kita sewaktu mengingat ALLAH...

saya ajak saudara-saudari yang sudi untuk memulai dengan artikel2 berikut yang menjadi ajaran pokok orang2 tasawuf dalam memahami dan mengenal hati:-

klik di sini



wassalam..

moga bermanfaat

Tiada ulasan: