kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Selasa, 13 Januari 2009

palestine oh palestine..

atas permintaan sahabat2 , saya nukilkan pendapat dan pandangan saya tentang isu ini..

palestine.. palestine... satu dunia telah bangun bersuara...
yang kecil, muda, tua semua pun pandai marah sekarang ini..
bukan saja yang Muslim, bahkan yang memperjuang hak manusia sekalipun sangat marah..
Alhamdulillah... kita bersyukur dengan sikap begini meski belum dapat menghentikan tindakan zalim zionis yang sememangnya telah disebutkan di dalam Al-Quran..

antaranya disebut dalam surah An-Nisaa'
[52](Kaum Yahudi yang demikian sikapnya) mereka itulah orang-orang yang dilaknat oleh Allah; dan sesiapa yang dilaknat oleh Allah, maka engkau tidak sekali-kali akan mendapati sesiapa pun yang boleh menolongnya.
[53]Patutkah ada bagi mereka (kaum Yahudi itu) sesuatu bahagian dari kekuasaan memerintah? (Tidak, bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberikan sedikitpun kebaikan kepada manusia.
[54]Atau patutkah mereka dengki kepada manusia (Nabi Muhammad dan umatnya) disebabkan nikmat (pangkat Nabi dan ugama Islam) yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka dari limpah kurniaNya? Kerana sesungguhnya Kami telahpun memberi kepada keluarga Ibrahim: Kitab (ugama) dan hikmat (pangkat Nabi), dan kami telah memberi kepada mereka kerajaan yang besar.
[55]Maka di antara mereka (kaum Yahudi yang dengki itu) ada yang beriman kepada (apa yang telah di kurniakan oleh Allah kepada keluarga Nabi Ibrahim) itu, dan ada pula di antara mereka yang berpaling daripadanya (tidak beriman). Dan cukuplah dengan neraka jahanam yang sentiasa menyala-nyala itu (menjadi tempat seksa mereka).

pelbagai perkara dan cadangan telah diusul oleh setiap individu dan persatuan/pertubuhan..
namun, apakah yang dapat kita sumbangkan sebagai antara orang2 awam ini, selain dari kata-kata dan laungan2 amarah dan semangat?!

telah banyak laungan2 yang menyeru dengan mengumpulkan dana dan doa berserta solat hajat dan tahajud buat saudara kita di sana...
selain itu, apalagi?!
sanggupkah saudara2 berlari ke sana mengorbankan diri dalam membela nasib mereka yang sewenang-wenang disembelih tanpa pembelaan ini?
sedangkan kebanyakan kita tiada ilmu perang, tiada pengetahuan dan keupayaan hatta melihat ayam disembelih pun kita sudah ngeri... JADI?! BAGAIMANA NAK BERJIHAD ? MENYEBUTNYA SAJA SUDAH BERFIKIR DUA TIGA KALI...
lalu, apa yang dapat kita lakukan?

pada saya lah, sebagai orang yang sememangnya sangat lemah, buat masa ni, ada 3 perkara yang dapat kita lakukan..

1. boikot barangan2 yahudi/penyokong yahudi spt di bahu blog saya..
2. solat tahajud dan doa buat saudara2 kita di palestine dan yang berjuang utk mereka
3. bantuan kewangan

bila ditanya apakah saya sanggup utk ke palestine berjuang utk mereka, seikhlas saya katakan, belum bersedia.. kerana saya sedar akan kemampuan diri saya dan apabila kelemahan ini belum dapat diatasi, saya seperti membunuh diri saja kalau ikut perasaan..

tapi, sesungguhnya apabila kita terdesak oleh keadaan di mana kita tiada punya pilihan untuk memilih, InsyaALLAH orang yang paling lemah akan menjadi paling kuat..

atau kita sekurang-kurang dapat melakukan dengan kata2 laungan pembakar semangat seperti yang pernah dilakukan oleh ibu-ibu para syuhadah yang berjuang bersama Rasulullah SAW dahulu..
teringat saya pada kisah seorang ibu yang mempunyai 4 orang anak yang kesemuanya mati syahid pada perang bersama Rasulullah SAW..
beliau membakar semangat juang anak2nya yang pada mulanya dikatakan masih ada perasaan bimbang dan takut untuk berjihad ke jalan ALLAH..
maka si ibu inilah membakar semangat juang mereka dengan bait-bait syair yang membuat anak2nya, bahkan kebanyakan para syuhadah yang lain untuk berjuang hingga mereka gugur syahid dan memberi kemenangan kepada tentera Islam di bawah pimpinan kecintaan kita, Nabi Muhammad SAW..

marilah, kita tingkatkan semangat dalam diri mencintai agama kita terlebih dahulu dengan melakukan ketaatan yang wajib dan ditambah sunat2 yang dituntut dengan mengikhlaskan diri melakukannya hanya kerana untuk mendapatkan keampunan, keredhaan dan cinta ALLAH..

maka, janganlah sesekali kita beranggapan usaha paling kecil dari kita tidak memberkas dalam usaha ini. bila kita bersatupadu, bersatu hati meski hanya solat hajat dan doa, ianya tetap senjata ampuh dalam membantu menolong saudara2 kita di sana...
dan.. apabila satu dunia dapat bangun dengan amarah dan semangat, moga pihak2 berkuasa dunia akan tiada pilihan lagi melainkan mengikut tuntutan kita membela nasib saudara2 kita di sana... yakin dan percaya, redha dengan apa yang kita usahakan... ini yg terpenting..

sesuai dengan satu artikel baik utk renungan:
http://cahayamukmin.blogspot.com/2009/01/umat-islam-memusnahkan-orang-yahudi.html


wallahualam..

Tiada ulasan: