kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Rabu, 7 Januari 2009

ikhlas..

katanya,
"Hati yang bersih
Melukis kekuatan lewat masalah
Tersenyum saat tertekan
Tertawa saat hati sedang menangis
Mendoakan di saat terhina
Mempesona kerana memaafkan
Jiwa yang bersih
Mengasihi tanpa pamrih (mengharap balasan/keuntungan/manfaat)
dan bertambah kuat dalam doa & pengharapan...
obat apapun masalah yang datang hanya ikhlas
dari hati yang bersih"


hmm.... sebenarnya memang beginilah bila kita menghadapi apa jua keadaan, suka duka, nikmat maupun musibah.. ikhlas akan memudahkan segala urusan yang sukar maupun yang keterlaluan..

Dan tidaklah diperintahkan kepada mereka melainkan mengabdikan diri kepada Allah dengan ikhlas dalam menjalankan perintah agama dengan lurus [QS: Al-Bayyinah:5]

Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). [QS: Al-Kauthar:3]

ada beberapa orang bertanya saya, bagaimanakah dapat ikhlas kepada ALLAH dalam menjalankan ketaaatan...
jawab saya, sama seperti kata-kata Luqman Al-Hakim kepada anaknya seperti saya nukil di bawah kepala blog itu yang luas-diertikan seperti berikut..
"bila kamu berteman, jadikan dirimu seorang yang tidak mengharap sesuatu apapun balasan untuk dirimu dan biarkan saja dia yang mengharap sesuatu darimu.."
"bila kamu lakukan sesuatu untuk apapun tujuan, kerja, sahabat, keluarga, hatta masyarakat meskipun orang2 yang membenci kamu, maka lakukan ia kerana mengharap redha, ampunan dan rahmat ALLAH semata-mata.."
"bila kamu lakukan kebaikan, sedekah, memberi sesuatu, hadiah atau apa saja pemberian berbentuk material maupun kata2 dan ilmu, maka, hendaklah tidak pernah sekalipun menyebut-nyebut maupun mengharap mendapat balasan kecuali redha, ampunan dan rahmat ALLAH SEMATA-MATA.. "

kenapa?! bagaimana dapat lakukan ini?!
hanya bisa dilakukan apabila hati kita merasa kita penuh dengan dosa, sangat hina dengan kekurangan dan cela diri, lihat ke tubuh kita, perlakuan, kata-kata, hati dan perasaan serta keinginan kita, tidak mungkin sedikit kekotoran dan hina di dalamnya,
maka rasa serba kekurangan dan cela ini hanya dapat dibersihkan dan diharap dapat diperbaiki dengan perkara-perkara kebaikan terhadap makhluk Tuhan dan ketaatan kepada ALLAH dengan hati yang tidak berbelah bagi selain mengharap redha, ampunan dan rahmat ALLAH sahaja kerana apakah lagi yang terlebih baik daripada redha, ampunan dan rahmatNYA?!!

dan.. selain itu, kita sentiasa sedar, bahawa dapat bernafas sebagai seorang ISLAM, umat Nabi Muhammad SAW yang sangat dicemburui dan diingini oleh para Nabi sahaja adalah merupakan suatu kurnia yang paling besar diberikan kepada kita.. apakah pula yang terlebih baik dan mulia pemberian Tuhan buat kita selain ini
tidakkah telah cukup buat kita bersyukur atas kurnia terbesar ini, perlu apa lagi untuk selain dari ini?! inilah pokok utama menghadirkan ikhlas di dalam hati dan jiwa..
selain itu, sentiasa bersyukur atas apa jua yang ALLAH tentukan buat kita, adalah perkara pertama menjurus hati yang bersih dan ikhlas..
amiiin...

wallahualam..

p/s: harap tuan di cahayamukmin akan mengupas lebih dalam isu ini. syukran
link:

Tiada ulasan: