kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 2 Januari 2009

harilahir...

malam tahun baru... tatkala orang menunggu detik 12 malam menyambut hadirnya tahun baru masihi.... saya juga menunggu detik ulangtahun kelahiran saya yang telah ditentukan Ilahi pada detik yang sama....
Ia sentiasa mengingatkan saya bahawa
tahun masihi yang baru,
usia saya telah meningkat,
tanggungjawab saya semakin berat,
masa untuk berjumpa Tuhan semakin dekat..
sangat dekat..

waktu-waktu beginilah telefon saya sangat sibuk dengan pelbagai panggilan dan ucapan,
setia berkhidmat..
esoknya...
tapi, saya masih menanti satu ucapan yang belum diterima yang sangat-sangat saya perlukan sebagai kekuatan semangat untuk meneruskan sisa-sisa hidup yang tertinggal...
maka, tengahari tanggal 1 Jan 2009, saatnya tiba... bukan kerana terlupa atau tidak mahu tetapi ALLAH tidak mengizinkan beliau sampaikan pada malam tadi disebabkan talian di seluruh dunia yang sangat sibuk di saat menyambut tahun baru..

berbeza dari kesemua ucapan-ucapan yang saya peroleh sebelumnya, bahkan dari seluruh yang pernah saya terima seumur hidup saya, yang rata-rata mendoakan segala kebaikan buat saya seperti halnya biasa diterima oleh lain2 orang, yang ini sangat luarbiasa ucapan yang keluar dari hati yang paling dalam dan paling ikhlas....

katanya:
" Peringatan bagi orang yang lalai.
Ingatlah pada Ilaahi siang malam, sore dan pagi..
Wahai orang yang selalu bergemilang dengan dosa dan kemaksiatan..
Wahai orang yang sombong dan sewenang-wenang,
ketahuilah bahawa orang-orang yang bertaqwa mendapatkan keuntungan
sedangkan anda mendapatkan kerugian..
wahai orang yang berjalan di atas kehinaan dan dosa,
kecaman yang pedih tidak akan mempengaruhi dirimu
sedangkan cahaya keimanan telah terhapus dari hatimu,
maka nasihat lisan tidak bermanfaat bagimu.."

Astaghfirullahil'aziim... sungguh benar katanya... benar sangat dia kenal saya ini..
hingga tiada siapa yang pernah ungkapkan kata-kata begini sebagai sebuah hadiah harilahir buat saya...
tanpa kata-kata itu, maka saya tidak sedar saya berjalan sombong di muka bumi ini..
telah ramai saya palingkan wajah saya bila mereka mengingati dan doakan saya..
telah ramai saya doakan tanpa ucapan selamat buat mereka yang selalu ingat pada saya..
telah ramai saya ucapkan maaf dikala mereka meminta dari saya..
telah saya hanya menjaga hati orang yang menjaga hati saya..
telah saya sewenang-wenang terhadap orang2 yang cinta kepada saya..
telah saya hampir lupa mengingat kepada yang Mencipta saya di saat mengingat saat kegemilangan saya...
telah saya sombong apabila di mana saya hadapkan wajah, saya diperhatikan, dipuji..
telah saya sangat abaikan orang-orang yang memerlukan saya..
telah sewenang-wenang saya mencela orang2 yang cintakan saya dengan wasangka..
sedangkan segala sifat-sifat itu bukan milik saya hatta mana-mana hamba Tuhan..
moga di tahun baru ini, di sambutan hari lahir yang semakin menongkat, saya akan menjadi seorang yang lebih menghargai dan mencintai orang2 yang cintakan saya dan lebih mencintai Tuhan yang menjadikan saya sehingga mendapat cinta dari mereka dan DIA jua...
moga malam-malamku habiskan dengan bertaubat dan mohon ampunanNYA seperti selalu setelah beberapa minggu leka dengan permasalahan mereka sehingga hilang daya untukku dan DIA...
Ya ALLAH... TERIMALAH TAUBAT KAMI INI...

amiiinn.....

Tiada ulasan: