kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Rabu, 12 November 2008

ujub, sum'ah, riya'...

saya mengambil masa 4 tahun untuk membina blog ini sehingga saya terpanggil setelah berada 6 bulan di blog ust.Zamihan Al-Ghari.
Tapi, sewaktu mula membina blog ini saya sangat bimbang... bimbang 2 perkara berlaku ke atas saya..
1. orang yang membaca berburuk sangka terhadap saya
2. saya tergolong dalam orang-orang yang ujub, sam'ah .. meskipun sekecil zarah (sel) ... saya sangat takut... kerana ia dapat merosakkan seluruh amalan saya.. sehingga sia-sialah segalanya bagi saya dan dicampak ke neraka pada akhir nasib saya (nauzubillah minzaliq).
maka, saya memohon petunjuk dari ALLAH ... sehingga saya melakukannya dengan mudah..
sebenarnya, tiap waktu, bahkan tiap kali saya buka blog saya, saya masih sangat bimbang...
niat saya hanya satu.. kerana mencari keredhaan dan kecintaan ALLAH semata-mata.. seperti yang saya tulis di bahu blog saya... kira saya tidak dapat membantu saudara di akhirat, moga saya dapat membantu di dunia dan kiranya saudara tidak dapat membantu saya di dunia, moga saudara dapat bantu saya di akhirat... kalau tidak ramai, seorang pun jadilah buat saya..
sekiranya ada orang menyangka tujuan saya adalah ujub, sum'ah atau riya' , Demi Tuhan... saya belum lagi merasakan semua yang saya alami atau saya peroleh sehingga waktu ini , tak satupun darinya yang dapat saya banggakan, bahkan ia merupakan amanah yang amat berat bagi saya dari ALLAH SWT...

Demi Tuhan, kiranya saudara turut merasa apa yang pernah saya alami..
dalam kehinaan, fitnah, sakit dan lalai saya kepada ALLAH, saya dihukumNYA dengan kasih sayang yang tidak diberi kepada sebarang-sebarang hambaNYA sehingga saya merasa sangat malu, sangat aib dan sangat hina... bahkan, saya sangat takut kira-kira rahmat dan pemberianNYA tidak lain hanya istidraj.. jadi, saya tak punya pilihan melainkan menyerah seluruh jiwa raga dan apa saja yang termampu sebagai terimakasih dan syukur saya ke hadrat Pencipta yang sangat pengasih..

apabila ramai orang mengatakan tentang wahdatul wujud, tentang melihat keajaiban2 yang ALLAH datangkan kepada mereka.. tentang makrifat dan sebagainya... (maaf, saya tidak pernah belajar tentang ilmu sufi atau membaca kebanyakan kitab-kitab mengenainya..)
sekiranya saya buka segala rahsia ALLAH yang terjadi kepada saya, apakah dapat melega dan menenangkan saya dan semua orang?! TIDAK sama-sekali!!!
Demi Tuhanku..
hati saya tiap saat bergoncang kuat.. bila pula waktu saya dapat merasakan secubit riya', ujub atau sum'ah?!
airmata sebati dengan saya dan bukan hal yang seronok buat saya... bilakah pula saya dapat gembira?! (lihat wajah saya orang tau saya selalu bersedih..)
kisah2 dalam blog saya bukan keindahan tapi kekurangan yang tidak boleh dituruti, tapi agar dijadikan iktibar.. bilakah pula saya dapat berbangga dengannya?!

apabila seorang yang hanya taksub kepada ALLAH SWT, dia tidak akan peduli akan nasib dirinya di tangan orang lain.. tidak juga peduli perhatian orang pada dirinya.. begitu juga saya..
kerana, orang seperti saya pada tiap saat hati bergoncang kerana takutkan ALLAH .. hingga tidur tetap dalam zikrullah dan dada sering sakit bagai dicucuk sembilu, namun jiwa tenang dan damai, terutama merasakan suatu kelazatan & keasyikan yang tidak dapat dibayangkan sewaktu mengadap ALLAH.. sememangnya perasaan ini tidak dapat digambarkan melainkan kepada yang sama merasanya, bukankah hal ini saya ingin kongsi dengan saudara2 yang saya kasihi.
melihat kekuatan ALLAH, orang seperti saya sedar betapa lemah dan hinanya diri kita di mata ALLAH...
melihat keindahan ALLAH, orang seperti saya sedar betapa hodoh dan buruknya diri kita di mata ALLAH..
melihat kebesaran ALLAH, orang seperti saya sedar betapa kecil dan kerdilnya diri kita di mata ALLAH..
melihat kasih sayang ALLAH, orang seperti saya sedar betapa kasih kita sesama makhluk tidak akan dapat mengatasi kasih ALLAH kepada kita..

saya berikan contoh:
bila saya katakan pagi tadi (jam 7 pagi lebih kurang) saya melihat kalimah Alif Lam Lam Ha (besar, jelas dan berwarna hitam-kelabu seperti kalam yang ditulis di kertas) tertera di awan yang putih, kalimah itu yang berada di bahagian barat mengarah kiblat hanya berada di langit selama beberapa saat sahaja, kemudian ia hilang sedikit demi sedikit hingga awan hitam-kelabu itu lenyap terus.. [sayang sekali saya tidak dapat merakamkan peristiwa ini]
dari apa yang saya lihat itu, apakah yang dapat saya banggakan dengannya?!

bagaimana pula jika saya ceritakan hal yang lebih aneh dari ini?!
saya, tidak melihat ia dari sudut melihat kebesaran ALLAH semata-mata..
tidak melihat dan memperkatakan tentangnya atas sebab diberi kelebihan yang jarang2 diperoleh oleh insan lain... [ini boleh mendatangkan ujub]
tetapi, melihat dari mata hati .. apakah maksud tersirat di sebalik bukti kebesaran ALLAH itu, atau kah merupakan peringatan dari NYA?!
dan... apakah amanah yang diberikan kepada saya untuk saya fahamkan...?!
hal ini membuat saya tidak keruan sehingga waktu saya menulis artikel ini, tubuh saya masih menggigil, airmata saya masih melurut sekehendaknya... saya masih cuba untuk memahami amanah apa pula kali ini yang saya kena pikul kerana setiap kurnia ALLAH tidak akan diberikan tanpa bersebab...

nyatakan lah kepada saya, bagaimana saya dapat merasakan ujub, sum'ah dan riya' hanya kerana kata-kata saya yang terus terang dan dalam keadaan serba dhaif ini ...?!
[sesungguhnya, kekurangan saya adalah pada saya tidak pandai menggunakan bahasa lemah-lembut]

Oleh itu, dengan ikhlas hati, saya memohon ampun dan maaf kepada saudara-saudara saya yang merasa tersinggung dengan kata-kata saya yang kurang jelas sebelum ini maupun yang kelihatan seperti berbangga diri atau menyebut-nyebut kesalahan orang lain, tidak melainkan untuk diambil manfaat bersama.. tambah-tambah lagi kita hanya di alam maya dan tidak dapat melihat riak wajah masing-masing sewaktu berbicara.

kira ada yang sudi membantu saya mencari kejernihan jiwa, silalah berikan pandangan ikhlas meskipun ia pahit bagi saya asal ia terbaik buat saya dan moga kita sama-sama diberikan rahmat ALLAH... kerana hanya menukil di blog ini sahaja saya dapat melepaskan segala desakan hati yang membuak untuk meninggalkan ikatan tanggungjawab dunia yang membelenggu saya.
Arwah ayah saya telah sanggup melakukannya, meninggalkan segala keindahan dan nikmat dunia atas sebab2 yang saya rasakan kini, namun tidak saya dapat berbuat seperti beliau kerana saya masih sedar apa yang perlu buat keluarga saya..

moga ALLAH berikan saya sedikit kekuatanNYA dan sepenuh keikhlasan dalam perjuangan saya ini.

kiranya ALLAH takdirkan saya hidup dalam hina dina di mata dunia, saya lebih redha begitu demi memberikan manfaat kepada biar seorang saudara yang saya kasihi, asal saja ALLAH tidak berpaling dari kasih sayangNYA terhadap saya..

namun, saya sangat bersyukur adanya penghinaan terhadap saya agar saya sentiasa ingat saya sememangnya hina dina.

wallahualam...

ikhlas,
aryna @ bharuzlina baharudin

p/s: saya ucapkan syukur dan terimakasih yang bersangatan, bahawa ALLAH saja yang dapat membalas segala kebaikan dan perihatin, ingatan dan nasihat buat saya dalam meniti di jalan yang lurus... sungguh! tidak dapat saya membalas segala kebaikan saudara2 dan tuan-puan melainkan doa yang dapat saya panjatkan ke hadrat Ilahi yang Maha Pengasih, moga makbul segala doa buat adik2 yang dikasihi, saudara2, tuan-puan..

...................................

Tiada ulasan: