kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Khamis, 23 Oktober 2008

ujian musibah & ujian nikmat ALLAH

saya tak nak lah bicara tentang bagaimana menangani masalah atau memberikan petua untuk tenangkan jiwa apabila ditimpa musibah. Bagi yang membaca keseluruhan artikel saya tentu telah faham cara-cara saya gunakan untuk mendapatkan ketenangan jiwa dan bagaimana saya tangani masalah dan ujian ALLAH yang didatangkan kepada saya meskipun adakalanya saya tewas juga..
lagipun, dah banyak blog2, artikel2 yang tentang hal ini dibincangkan oleh pakar2 motivasi yang lebih arif. Boleh lah anda dapatkan perincian kepada permasalahan anda dari mereka.

saya cuma menulis untuk diri saya (al-maklum untuk sapa saya tulis blog ini kalau bukan untuk diri sendiri... huhu... ia seperti nota untuk ingatkan diri saya yang sangat pelupa lagi lalai..) untuk berfikir dan muhasabah diri tentang nikmat ujian musibah dan nikmat ujian nikmat.. sekiranya bermanfaat bagi sesapa yang membaca, Alhamdulillah...
************************************************************************************

Firman ALLAH swt:-
"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan." (Surah Al Anbiyaa': ayat 35)

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ
***
"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk Surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang -orang beriman bersamanya " Kapankah datangnya pertolongan Allah" . Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat " ( QS. Al Baqarah : 214 )

saya sering didatangi fikiran-fikiran yang membimbangkan tentang ayat di atas terutama setelah mengetahui bagaimana orang2 soleh terdahulu kesemuanya dihadapkan cubaan dan dugaan yang berat sehingga kita memikirkan apakah kita akan dapat menjaga keimanan dan sabar menghadapi dugaan sebegitu. Padahal cubaan yang sedikit dengan ditimpa sakit saja kita sudah mengeluh dan mengurangkan ibadat seharian ketaatan kepada ALLAH..

saya juga sangat bimbang apabila saya merasakan saya belum lagi mendapat dugaan yang berat kerana kehidupan saya meskipun sangat sederhana namun berkecukupan semuanya, melainkan sakit saya yang tidak meninggalkan saya barang seharipun yang kadangkala menghalangi ibadat saya kerana terlalu tidak berdaya.. namun ia tidak saya anggap ujian2 saya terima adalah ujian yang berat seperti ayat tersebut.

maka, beberapa hari lalu, tanggal 20 Oktober pada tengah malam saya SMS adik saya di Mekah.. (subhanaALLAH.. tempat suci yg doa sangat mustajab! ALLAH hu ALLAH!!!)
beliau bertanya saya kesihatan kami, maka saya katakan padanya, Alhamdulillah, bahawa semua keluarga sihat wal afiat. kemudian kutambah,
"Bila tiada ujian musibah datang padaku, kakak selalu bimbang takut nikmat di akhirat tiada buatku kerana telah diberikan di dunia.."

atas kehendak ALLAH Yang Maha Kuasa, tak habis 24 jam SMS kuhantar, tiba-tiba aku demam pada tengaharinya dengan selsema dan bersin berpanjangan.

Sebaik pulang ke rumah, kulihat ketiga-tiga anak-anak kecilku sakit kesemuanya termasuk ibuku yang telah tua. Mereka demam, asthma dan kegatalan kulit pada waktu yang sama. Walhal, pagi itu mereka kutinggalkan dengan sangat sihat dan gembira.

Kini, telah 3 hari berlalu, keadaan kami belum pulih, bahkan bertambah berat.Demam dan Asthma yang menyerangku semakin ganas hingga ubat-ubatan belum berkesan. Begitu juga anak-anakku yang tidak dapat tidur lena hingga menyebabkan saya suami isteri berjaga malam untuk mendapatkan ubat buat mereka. Seluruh jadualku berubah dan terganggu terutama kesukaran untuk bernafas dan bergerak yang menghalang amalan harianku. Sungguh kasihan melihat anak-anakku dan ibu yang tua menahan kesukaran bernafas dan demam begitu. Saya hanya meminta mereka bersabar dan tabah menghadapi dugaan ALLAH..

Padanlah muka saya ini.. Seorang yang bodoh dan tidak tahu untuk bersyukur atas ujian nikmat yang ALLAH kurniakan meskipun SMS terdahulu sebelumnya telah kuterima mengingatkan saya tentang ujian berupa nikmat dari ALLAH..
katanya,
"kakandaku, janganlah sebutkan diri sudah beriman bila belum sabar dengan cobaan yang ALLAH berikan. Terkadang cobaan datangnya dari saudara, teman, suami & anak, terkadang dengan pujian dan hinaan"

maka, janganlah sesekali kita tersalah cakap atau meminta agar sesuatu keburukan diberikan oleh ALLAH demi untuk menguji keimanan dan ketakwaaan kita meskipun kerana bimbang ALLAH tidak memberikan nikmatNYA kepada kita hanya kerana kita telah merasakannya di dunia.

Terimalah apa saja kurniaNYA samada ujian musibah maupun ujian nikmat dalam keadaan yang sama saja untuk disyukuri (anggap kedua-duanya sama saja sebagai ujian keimanan dan ketakwaan). Kerana, ALLAH tidak akan berikan sesuatu yang tidak dapat kita menanggungnya. Begitu kasih ALLAH kepada hamba-hambaNYA.

Moga kita tergolong dalam golongan yang beriman dan bertakwa. wallahu'alam bissawwab.

Tiada ulasan: