kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Isnin, 22 September 2008

marilah muhasabah diri...


Aku …
Yang sering bicara sendiri

Melihat mencela kelemahan orang
Hingga lupa ‘tuk mencela kekurangan diri sendiri
Hingga lupa orang lain pula telah mencela diriku

Aku…
Yang sering menjaga rumahtangga orang
Hingga lupa ‘tuk menjaga rumahtanggaku sendiri
Hingga lupa orang telah menjaga rumahtanggaku

Aku…
Yang sering mentertawakan orang
Hingga lupa ’tuk tertawakan diri sendiri
Hingga lupa orang telah tertawakan diriku

Aku…
Yang sering sibukkan urusan orang
Hingga lupa ‘tuk sibukkan urusanku sendiri
Hingga lupa orang telah sibukkan urusan diriku

Aku…
Yang sering mengira harta orang
Hingga lupa ‘tuk mengira hartaku sendiri
Hingga lupa orang telah sibuk mengira hartaku

Aku…
Yang sering menasihati orang
Hingga lupa ‘tuk menasihati diri sendiri
Hingga lupa nasihat orang terhadap diriku

Maka.. Siapakah lebih hina?!

لا إله إلاّ أنت سبحانك إنّي كنت من الظالمين
Tidak ada Tuhan selain Engkau, Mahasuci Engkau,
sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim
(Q.S. al Anbiya [21]: 87)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah... Amat baik dan bermanfaat sekali. Teringat hadith Nabi s.a.w. bermaksud "Org yang paling baik ialah yg paling bermanfaat untuk org lain..." Teruskan... Salam... Dr. Badrulamin...

aryna berkata...

جزاك اللهُ خيراً‎ terima kasih ustaz Dr Badrul Amin,

saya sgt berbesar hati dan bersyukur kepada ALLAH yang Maha Pengasih dengan menerima kunjungan dan kata-kata semangat dari seorang ulamak yang sangat saya hormati dan segani yang tiap hari doa zikir munajat ustaz menjadi halwa telinga saya..

syukran.