kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Khamis, 31 Disember 2009

mengikut hawa nafsu dan sumpah

sedia maklum, hawa nafsu sering menghijab mata hati untuk melihat dan mengambil manfaat dari setiap perkara yang telah ditakdirkan ALLAH buat kita. Bahkan, ada antara kita yang menurut hawa nafsu menggunakan pengetahuan agama yang sedikit untuk kepentingan diri untuk membenarkan segala perbuatan dan kata-kata agar dilihat sebagai tergolong dalam golongan yang benar. Sedangkan jauh di sudut hati, kita tahu ia bertentangan dengan hakikat dan kehendak Ilahi. Inilah satu perbuatan kebodohan yang menambahkan jauhnya kita dari petunjuk dan hidayah ALLAH.

Dan mereka mengadakan bagi Allah apa yang mereka sendiri tidak menyukainya; dalam pada itu, lidah mereka memperkatakan perkara yang dusta, (kononnya) bahawa mereka akan beroleh kesudahan yang baik di sisi Allah. Tidak syak lagi, bahawa bagi merekalah api neraka, dan bahawa merekalah orang-orang yang disegerakan (masuknya ke dalam neraka).(QS: Al-Nahl:62)

Usahlah mendabik dada dengan menyebarkan kita hafal kitab suci Al-Quran dan hafiz kandungannya jika hanya untuk mendapatkan pengaruh dan kepercayaan, sedangkan kita abaikan segala peringatan yang terkandung di dalamnya.

Dan janganlah kamu jadikan pesanan-pesanan dan perintah Allah sebagai modal untuk mendapat keuntungan dunia yang sedikit; sesugguhnya apa yang ada di sisi Allah (dari balasan yang baik), itulah sahaja yang lebih baik bagi kamu, kalaulah kamu mengetahui. (QS:Al-Nahl:94)

Usahlah juga kita bersumpah dengan nama Allah apabila kita mahu menguatkan kata-kata kita semata-mata sedangkan sumpah itu amat dilaknat ALLAH di dunia dan di akhirat sesuai dengan kata-kataNYA di dalam,
(QS:Al-Nahl:94)
Dan janganlah kamu jadikan sumpah kamu sebagai tipu daya sesama kamu, kerana dengan yang demikian itu akan menyebabkan tergelincir kaki kamu sesudah ia tetap teguh (di atas jalan yang benar); dan kamu pula akan merasai balasan buruk (di dunia) dengan sebab kamu menghalangi manusia dari jalan Allah; dan bagi kamu juga disediakan azab yang besar (di akhirat kelak).

maka, sentiasa lah kita beringat bahawa apa yg kita peroleh hanya bersifat sementara dan ALLAH berhak untuk mengambilnya kembali pada bila-bila masa IA sukai.

(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
(QS:A;-Nahl:96)

dan, bahawa telah dijanjikan iblis dan syaitan adalah musuh kita yang nyata.
Allah telah menjanjikan jalan kepada kita untuk mengekang hawanafsu dan hasutan iblis dan syaitan ini.Antaranya yang paling mudah buat kita adalah dengan mengingatkan dan mengamalkan membaca dan memahami kandungan ayat-ayat kalam Allah iaitu Al-Quran nur karim sebagai satu2nya mukjizat kepada Nabi Muhammad SAW yang ditinggalkan kepada kita untuk difahami dan diamalkan sebagai panduan dalam menghadapi kehidupan di dunia ini.

Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan. (QS:Al-Nahl:97)
Oleh itu, apabila engkau membaca Al-Quran, maka hendaklah engkau terlebih dahulu) memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang kena rejam.(QS:Al-Nahl:98)
Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.(QS:Al-Nahl:99)
Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah. (QS:Al-Nahl:100)

wallahualam..

Tiada ulasan: