kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 13 November 2009

nasib malang dan mengeluh..

seringkali kita mengeluh... ada saja nasib malang menimpa kita.. tak berkesudahan.. bertimpa satu tak selesai, datang yang lain pula..
atau ada saja hal yang menyebabkan kita terpaksa mengeluarkan belanja yang tidak diduga dan tidak bermanfaat buat kita.
anak-anak tidak menghormati kita.. ibu-bapa yang sering membebel dan dikata berat sebelah..
majikan yang sering marah2.. rakan sekerja yang tidak "sebulu" dan sahabat2 yang dilihat dua wajah, dua lidah.. atau cinta yang tidak berbalas... atau ibubapa kita tak redha akan perlakuan kita.

hisablah diri...
adakah kita telah jelaskan zakat yang diwajibkan, apakah tanggungjawab terhadap keluarga telah terpenuh. Atau rezeki yang diperoleh tidak diberkati Allah. Seringkali hal begini terjadi disebabkan sikap kita yang kedekut terhadap ibubapa, berkira dengan adik-beradik, tidak amanah atas tugasan diberi majikan, suka merungut dan membeban sahabat2 kita dengan masalah peribadi, suka mencela saudara dan sahabat sendiri dan sebagainya atau kita sendiri tidak beradab dan ikhlas terhadap diri sendiri.

sikap begini sebenarnya hanya merugikan diri sendiri..
walau apapun yang datang mendatangi kita adalah ujian dan dalam masa yang sama merupakan satu cara ALLAH mendidik kita untuk berharap dan memohon pertolongan dariNYA dan sedar bahawa hanya DIA SAHAJA yang layak untuk diminta pertolongan dan hanya DIA SAHAJA yang layak untuk memberi pertolongan. Sesuai dengan pengakuan kita dalam solat sekurang-kurangnya 5 kali sehari (Al-Fatihah: ayat 5)

Nasib malang yang menimpa juga adalah merupakan tangga untuk kita menambahkan ketaatan dan keimanan kita terhadap ALLAH SWT.

alkisah, tahun 1998, pada pagi itu, saya agak terburu-buru untuk ke tempat kerja. Maka, saya tangguhkan dahulu pemberian wang kepada mak saya. Tambahan pula saya masih teragak-agak berapakah jumlah yang perlu saya serahkan kepadanya kali ini.
Ditakdirkan Ilahi, sewaktu saya nak melintas jalan di simpang mantin/nilai, saya melanggar sebuah kereta. Berakibat dari itu, saya terpaksa membayar gantirugi sebanyak RM300 yang saya sepatutnya saya berikan pada mak saya. (Jika mahu lari, tentu saja tak bermasalah, masalahnya adalah mahkamah ALLAH tidak melepaskan saya dari diadili).
Hal ini sangat memberikan kesan kepada saya hingga ke hari ini.

sekiranya tiada nasib malang yang menimpa kita, apakah kita akan tergolong dari hamba yang bersyukur kepada ALLAH atas nikmat yang diberikanNYA?!

ataukah kita akan lupa diri dan mendabik dada?!

kisah yang lain. saya seorang pesakit asthma kronik. hal ini ramai telah maklum.

suatu ketika dulu, ada kalangan orang-orang yang bersama saya dalam satu asrama mencela saya. Hatinya sakit kerana dekan kami memuji saya yang terlalu kerap tidak ke kuliah namun dapat mengatasi markah ujian rakan sekuliah. (hal ini serupa yang saya alami sewaktu di sekolah rendah dan sekolah menengah yang menyebabkan saya sering dipinggir rakan2 perempuan.)

Malahan, tiap kali saya sakit di tengah malam buta, resident staff kami yang juga merupakan pensyarah kami akan bersusah payah menghantar saya ke hospital untuk rawatan emergency.

Maka, sahabat saya ini mengatakan di depan saya dan rakan2 yang lain bahawa saya sengaja berbuat sakit untuk dapatkan perhatian dan simpati, bahkan menuduh saya sengaja membuat diri saya kelihatan tenat kerana tidak mungkin seorang pesakit asthma sebegitu rupa sakitnya. MasyaALLAH... Dan, sahabat yang seorang ini mengatakan beliau tidak pernah sakit dan menuduh saya antara orang yang tidak pandai menjaga kesihatan.Saya faham keadaan beliau yang tidak pernah sakit menyebabkan beliau tidak tahu bagaimana menghadapi sakit.

Dengan takdir Tuhan, pada suatu hari (berlainan tahun), akhirnya mereka (orang2 yg pernah mencela saya yg sakit) diberikan ALLAH rasa sakit yang hampir sama saya hidapi. Namun, sayang sekali, mereka tidak pernah mahu mengakui kesilapan diri dan masih mahu menuding jari kepada saya dengan mengatakan berakibat dari doa sayalah mereka mendapat sakit yang serupa. Astaghfirullahil'aziiim... saya tidak layak samasekali untuk meminta kepada ALLAH untuk memudharatkan mana-mana makhlukNYA, apatah pula seorang saudara yang muslim. Alangkah malu rasanya untuk meminta sesuatu kebaikan, inikan lagi meminta keburukan...

saudara2ku, apabila kehendak kita dan kecintaan yang diidamkan tidak dimakbul ALLAH SWT, maka kembalilah kita hisab diri.. dan redhalah akan qada dan qadar yang telah ditetapkan buat kita. Pasti ALLAH telah menyediakan yang terbaik buat kita dengan tidak makbulkan doa kita itu samada di dunia maupun di akhirat. Bersangka baiklah kepada Pencipta kita.

"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Al-Baqarah:216)



wallahualam bissawab..






Tiada ulasan: