kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Rabu, 21 Oktober 2009

mak... [bhgn 3]

abang telah ke kubur untuk memastikan kubur siap digali pada waktunya kerana aku berkeras hendak memandikan emak dengan segera tanpa bertangguh, sementara adikku Arif masih sibuk menyiapkan usung .

tiba-tiba nenek yang sorang ni bising-bising marah-marah. aku tanya apa yang mengganggu dia. rupanya dia marah kerana seorang "datuk" yang datang berziarah tidak dipedulikan sesiapa, masih tercegat berdiri di halaman rumah. Kemudian mengarah arif mengambil kerusi dan meletakkan di tempat teduh. adikku yang sorang ini memang lurus bendul, dalam sibuk masih sempat cuba melayan kerenah nenek yang seorang ini sehingga akhirnya aku memujuk nenek itu agar dapat memahami situasi kami yang sedang sibuk.

hampir jam 10:45 pagi, adik-adik lelaki, ipar dan abangku mengangkat mak yang terbujur untuk dimandikan.
dan aku, memanggil kesemua ahli keluarga untuk memandikan mak yang diletakkan di beranda luar tangga rumah.
kulihat ramai kawan-kawan mak ingin turut serta, tapi malangnya adik dan kakak ku melarang mereka dan menutup pintu hadapan rumah agar tertutup semua pandangan yang melihat.

masyaALLAH, mak kelihatan sangat tenang dan tubuhnya mudah untuk diurus. tak ubah seperti orang yang sedang nyenyak tidur. Aza, isteri abang zaman asyik menangis sehingga aku memegang dan menarik tangannya untuk mengusap kepala mak sementara Bakhtiar menyiram air di tubuh mak. kami adik beradik yang ramai kecuali zilah, (suamiku dan suami adikku, yana kerana membantu di kuburan) memandikan mak beramai-ramai dengan penuh kasih sayang. sesekali aku tidak dapat menahan perasaan untuk tunduk dan mencium muka mak..

selesai memandikan mak, adik beradik lelaki termasuk adik-adik ipar dan suamiku mengangkat mak ke dalam rumah untuk dikapankan.
timbul pula persoalan patut atau tidak bawa mak ke masjid untuk disembahyangkan.
isteri abang sepupu, kak Nor cadangkan mak dimandikan di masjid saja sebaik solat jumaat.
tapi, ahli keluarga lain ingin mempercepatkan pengkebumian. lalu, aku turun ke halaman untuk memanggil abang zaman dan hisyam (adik bongsu yang sangat bertanggungjawab menjaga keluarga) meminta pendapat. nasihat abang zaman, tak perlu bawa ke masjid lagi kerana di halaman rumah saja sudah terlalu ramai jamaah termasuk ahli masjid. maka, abang aku bergegas menjemput imam masjid.

aku dan saudara-saudara perempuan menyusul isteri imam mengkapankan mak.
entah bila pula tibanya adik mak yang sorang ini. tiba-tiba pulak orang yang dah lama tak jejak kaki di rumah ini dah duduk di sisi mak. menjerit-jerit memanggil nama kakakku dan menyuruh kakakku duduk di kepala mak sambil marah-marah orang-orang di sekelilingnya.
aku menarik tangan aza dengan erat dan duduk di bahagian kepala mak. isteri imam yang duduk di sebelah aku menyuruh aku mengambil sikat dan menyisir rambut mak.

bersambung..

1 ulasan:

G-Lee berkata...

sungguh beruntung dapat menatap wajah emak kali terakhir tapi bagi saya, tak sempat menatap wajah beliau kerana bertugas di semenanjung, semasa sampai di kuching, sudah pukul 4pm janazah emak tersayang telah dikebumikan.
Tetapi alhamdulullah dia telah selamat dikebumikan. Itu semua telah ditentukan oleh NYA../.