kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Jumaat, 8 Mei 2009

bolak-baliknya hati..

assalamualaikum wbt..

bila dah tak sibuk dengan tugasan kerja (almaklum, sudah jadi surirumah atau lebih tepat sebagai penganggur?! hehehe..), saya semakin malas dan hilang minat untuk menulis di blog atau mana-mana forum pula.. maafkan saya, betul2 hilang minat.. seperti tajuk lagu XPDC, "Semangat Yang Hilang".
Sebabnya, mungkin kerana orang yang menjadi inspirasi saya selama ini telah mengubah haluan armada saya ini sesuka hatinya .. kompas pula rosak terpijak sendiri!

Inilah saya, sering bertukar minat dan suasana yang menceriakan hidup harian saya yang selalunya bersifat sementara. Semangat datang dan pergi sekelip mata. Seperti juga pelangi, indahnya sementara..

Menyentuh tentang semangat membara dan padam sesuka hati ini, teringat saya kepada soalan melalui email dari seorang saudara yang membaca blog ini suatu waktu dahulu. Beliau bertanya bagaimanakah menangani hati yang berbolak-balik dalam menjalankan ketaatan kepada ALLAH SWT.

Jawapan saya kepada beliau adalah seperti berikut:-

kita biasa dgn hadith, " hati mukmin itu berada di antara kedua jari Tuhan yang Maha Pemurah.." dan.. byk lagi hadith2 seumpama...
"Dan kami bolak-balikkan hati mereka dan penglihatan mereka: (QS Al An'am: ayat 110)

ada doa dari Rasulullah SAW,"Wahai dzat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku pada agamaMU".

antara perkara yang paling saya sarankan, kita berzikir hampir setiap waktu , juga waktu2 terganggu.. bila kita terlalai, ini yg selalu kita terus lalai..

selain itu, baik juga kalau dapat solat isyrak, dhuha, istikharah, solat awwabin dan solat tasbih..
yg penting qiamullail jgn tinggalkan sekalipun adakala rasa berat/malas atau sakit..
kalau masih rasa berat juga, usahakan setidaknya solat tahajjud, taubat, hajat dan witir..
baca ringkas pun tak apalah... asal buat dan berterusan..
lagi, cuba amalkan bacaan yasin tiap petang dan malam... juga sedekah/hadiahkan kepada orang tua kita dan muslimin-muslimat yang telah pergi meninggalkan kita, ini sgt membantu dlm segala hal..
apapun, istighfar selalu... tiap hari... tiap hari... bangun tidur, sebelum tidur... sebelum buka mulut... juga selawat... tiap hari.. tiap hari... sebut nama ALLAH sentiasa.. sebagaimana DIA berfirman:"ingatlah AKU, nescaya AKU ingat padamu.." {QS Al-Baqarah, ayat 152)

**************************

Persoalannya, bagaimana apabila kekuatan semangat kita untuk melakukan ibadah yang sedikit itu saja sudah melumpuhkan hati dan jiwa untuk melakukannya, apa yang perlu kita lakukan agar kita tidak menurut malas atau hati yang berat itu?!Pasti ada caranya, InsyaALLAH.. saya akan kongsikan nanti.. Moga juga dapat dimanfaatkan bersama..

-------------->> bersambung sebab saya ada urusan belum selesai malam ini (ini malam yang sangat berkat, perlu dibahagikan dengan masa yang terbaik... sambung kemudian ya...)

wsalam..

Tiada ulasan: