kata-kata hikmah..

Pesan Luqman Hakim pada anaknya, Hai anakku, bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun, biarkanlah dia yang mengharap sesuatu darimu

Khamis, 4 Disember 2008

gelincirnya hati yang leka..

suatu hari datang seekor merpati
mengajakku ke sebuah taman
sangat indah dan penuh bunga serta rama-rama warna warni
aku terpegun terpesona
bermain berlari leka betisku telah terserlah
rerumput mengguris berdarah tidak terasa
diberi ingatan tidak dipeduli
sedang peringatan kusangka kebesaran
aku terus leka untuk beberapa waktu melihat pelangi nan indah
memanggil dan meminta kepada Yang Maha Khaliq
di tengah taman kulihat si pendita
duduk dan berdiri sibuk hal diri
kutanya hal indah di langit apa maksudNYA
tanpa kujangka ditampar mukaku penuh cela
aku tersedar dari lena dalam jaga
rupanya aku tergelincir dari jalanku menujuNYA
wajarlah saat kutadah tanganku tiada saljunya AIS mengusapku
wajarlah saat kumengadapMU tiada lagi harumnya CERI yang sering melekat di jejariku
wajarlah saat kusebut namaMU jantungku seakan mau terhenti
Ya ALLAH... terima kasih menghukumku dengan kasih sayangmu
kerana KAU lebih tahu aku akan mendakapMU atas rahmatMU
sepertinya seorang anak yang dihukum ibunya tatkala berbuat salah

Terimakasih yang tidak terhingga kepada Tuan ISHAKQ yang menegur saya atas kesalahan yang tidak saya sedari dalam beberapa minggu ini. Sesungguhnya kata-kata tuan umpama cahaya yang sentiasa bersinar dan bagai lantera menerangi di dalam hati saya. Moga ALLAH kabulkan doa tuan terhadap saya dan moga ALLAH sentiasa memelihara tuan dan keluarga tuan hendaknya... amiin..

Sheikh Ahmad bin Athaillah:-
"Barang siapa mengenal ALLAH Yang Haq pastilah dia dapat melihatNYA di dalam setiap sesuatu. Dan barang siapa yang fana dengan ALLAH, maka samarlah dia dari segala sesuatu. Dan barang siapa yang cinta kepada ALLAH maka dia tidak akan mengutamakan sesuatu ke atasNYA."

"Hilangkan pandangan orang kepadamu sebab adanya penglihatan ALLAH kepadamu.
Dan hilangkan perhatian orang kepadamu sebab adanya perhatian ALLAH kepadamu."

Moga ALLAH ampunkan saya dan terima taubat saya...
Ya RABB....
Kembalikanlah mulusnya jemari AIS itu kepadaku..
Kembalikanlah nikmatnya harum CERI itu ke jemariku..
Kembalikanlah jiwa dan hatiku hanya kepadaMU..

Tiada ulasan: